"The want of plenty distracted you "

[Al-Quran; Sura Al-Kautsar]



So, which road should I choose now?

[Embark on the PhD train or disembark from the study train altogether]

Friday, January 7, 2011

Kita suka bila diingati...Mereka pun sama

Friday, January 7, 2011
'So Che Amran, what is the answer? Can you help me please...?' dengan yakinnya saya memanggil anak murid dalam makmal komputer. Tiada yang menyahut..
'Yes Bro, what's the answer?' 
Anak-anak murid saya yang perempuannya dah mula senyum-senyum..
'Miss..miss panggil 'che comel' ke? Nama dia Che Abdul ..... '
'Oh I'm sorry, I don't know why I always call you Che Amran'
'I'm sure you are a fan of Raihan.. kan miss kan?' tanya anak murid yang lain.
*Sigh+malu....
'Maaf la brother, kalau saya tersasul lagi, awak menyahut je la ye..'
--------------------------------------------
Ini pengalaman semester lepas.. Tapi lepas dari kes selalu tersasul tu, saya panggil dia Che Comel, macam yang kawan-kawan dia yang lain panggil. Gegak gempita kelas tu bila mula-mula saya guna panggilan tersebut. Senang, tak tersasul... dia pun macam 'cool' je. Dia mesti menyahut dengan semangatnya bila dipanggil begitu. (Kenapa dipanggil che comel, saya pon tak tau.. Itu kisah dia dan kawan-kawannya)

Saya akan cuba ingat semua nama anak-anak murid saya (walaupun kadang2 bertukar-tukar), sebab itu adalah salah satu kiat-kiat mengambil hati.. Saya baca dalam buku 'Abbas Assissii..
Walaupun ada lebih hampir 100 anak murid yang saya ajar pada semester tersebut.. Saya gagahkan juga..

Satu lagi perkara yang selalu terjadi pada saya ialah; memanggil anak murid dengan nama bapanya. Memang sahlah tak ada orang yang akan menyahut.
'Sorry, isn't your name %*@ ?'
'No miss, that is my father's name'
"Oh! I'm soooo sorry!'
----------------------------------------------

Semester ni, saya ada murid yang kurang jumlahnya dari semester lepas. Tak sampai 50 rasanya. Jadi, ingat tak de la nak pening kepala sangat. Huhu.. Tapi pening juga rupanya..

Strateginya ialah, kalau saya tak ingat nama mereka, saya panggil mereka dengan panggilan ibn ... atau bintu ... (itupun kalau saya ingat nama ayah mereka la). Kalau tak, saya akan tengok senarai nama dan cuba padankan dengan muka mereka.. Sesuai tak..? Kalau macam sesuai baru panggil.. (Tapi kadang2 tak menjadi juga, sebab mulut panggil nama Aisyah tapi mata tengok Fatimah..Hahaha..kantoi..)


Nama baru bagi ikan yang tiada mata (I==eye)



Saya buat begini sebab saya suka kalau cikgu saya pun begitu... Berasa dihargai dan dipeduli (sekurang-kurangnya kita tahu la cikgu ni tahu siapa yang ada dalam kelas dia)

Dan semester ini, saya ada pelajar dari Sudan..
Nama dia Sami Ibrahim
Tapi saya sengaja panggil dia Sami Yusuf...
Hehehe ;p

(~~Tak tau la dia kenal ke sape Sami Yusuf tu, tapi dia punya Bahasa Melayu memang superb la.. Lahir kat sini kot...~~~)

4 Roads Chosen:

Anisah Shamilah MS said...

huhu~

having difficulties utk ingt nama junior..
cmne ntah nnti nk ingt name patient..huhu~

tapi imam hasan al-banna sgt superb la dlm m'ingt nama dan cerita org2 yg beliau jumpa.kan akk?

mOmO said...

semoga berjaya la dik... kalau nak ingat nama patient tu mmg akak tak de la formula untuk dikongsi.. ;p

Yup! Beliau mmg sgt menitikberatkan tentang itu.. Imam2 terdahulu..mereka ini seperti mempunyai akal dan daya ingatan yang jelas seperti kristal..!

So, future doc, any tips to make to brain crystal clear..? =)

mOmO said...

*the brain

unie said...

sami yusuf? a fan of sami yusuf juga i supposed huhuu.. kira ok la tu, yong ni kalau dh tersasul nama anak habis suma nama depa yong sebut hahaa.. lagi haru :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

"where are you going? where are you going?
NORTH? SOUTH? EAST? or the WEST?
where are you heading? where are you heading?
TURN TO ALLAH is the best!
coz He is there wherever you are...
so turn....turn, turn to Allah
Allahu Allahu, jallaa jallaluhu"